"Everyday is a brand new start"

16 February 2014

Imam Syatibi

Di sini, saya ingin meringkaskan perihal Imam Syatibi dari hasil pembacaan saya khususnya mengenai kitab al-Muwafaqat yang paling terkenal di antara karya-karya Imam Syatibi lainnya. Tambahan pula, kitab ini adalah kitab rujukan utama untuk penulisan saya. Semoga Allah menambahkan kefahaman.
Imam Syatibi merupakan seorang tokoh ulama’ pemikir. Nama penuh beliau Abu Ishaq Ibrahim bin Musa bin Muhammad.
Saya melihat Imam Syatibi sebagai seorang yang begitu cekal sepanjang hidupnya. Di zaman beliau, berlaku ketaksuban dalam bermazhab dan penyelewengan yang dipraktikkan oleh kaum sufi pada waktu itu. Majoriti ulama’ Granada ketika itu menganut mazhab Maliki sehingga mereka terlalu taksub terhadap mazhab tersebut. Setiap orang yang tidak bermazhab Maliki akan dicerca bahkan diseksa kerana menurut mereka tidak sesuai dengan syariat.
Hal ini mendorong Imam Syatibi menulis al-muwafaqat.
Salah satu bab dalam kitab al-muwafaqat adalah ‘Maqasid’ yang isinya memberi petunjuk mengenai pemahaman fiqh yang tidak berkelompok-kelompok dan fanatik mazhab sehingga mampu mempertahankan kesatuan umat.
Kitab ini juga boleh dianggap sebagai sebuah jambatan yang menghubungkan antara usul fiqh mutakallimin dan usul fiqh fuqaha’ yang mana telah menggabungkan antara teori usul fiqh dengan maqasid syari’ah. Penggabungan antara dua teori tersebut adalah sebuah jalan keluar agar usul fiqh tidak terhad pada teks zahir dan menjadikan produk fiqh lebih fleksibel dan tidak mengabaikan kemaslahatan manusia.
Menariknya tentang Imam Syatibi, pemikiran beliau ditolak di peringkat awal. Masyarakat melabelkan beliau sebagai orang yang berfahaman Muktazilah, bahkan tidak lepas juga tuduhan “ulama pemecah belah masyarakat”.
Namun zaman ini, pemikiran beliau menjadi rujukan ulama’ terkemuka seperti Dr Yusuf Al-Qardhawi dan Syeikh Said Ramadhan Al-Buti.
Imam Syatibi meninggal dunia pada tahun 790 H.
Share:

0 comments:

Post a Comment


Siti Zulaikha binti Mokhtar. Shaklee Dustributor.

Popular Posts

"umi, kami selongkar dunia maya
dan temukan catatan umi di sana"



"Cita-cita ku adalah menginspirasi jutaan orang
meski mereka tak mengenalku,
biarlah Allah yang menilai kerja-kerjaku"

Categories

Blog Archive