"Everyday is a brand new start"

29 March 2015

Si Tampan Yang Sabar

Buku Tulisan Amr Khaled
Nabi Yusuf itu tampannya memukau mata yang memandang, sehingga perempuan-perempuan itu mabuk cinta seraya berkata:

"Maha Sempurna Allah.

Ini bukanlah manusia.

Ini benar-benar malaikat yang mulia." (Yusuf :31)

Namun ketampanan Nabi Yusuf tidaklah diceritakan dengan detail di dalam Al-Quran, sebaliknya Allah mahu kita melihat dari sudut tampannya sabar dan akhlak Nabi Yusuf.

"Fasobrun jamil...."

Sabar yang tak diiringi keluhan, ketika itulah sabar benar-benar cantik.

Kerana sabarnya Nabi Yusuf kepada kedengkian saudara-saudaranya, Nabi Yusuf bertemu jalur hidup yang lebih baik dan hebat. Begitulah, selalunya penderitaan yang dianggap suatu musibah adalah permulaan dari kebahagiaan yang tak diduga.

Pelemparan dirinya ke dalam sebuah perigi oleh saudara-saudaranya sendiri, disusuli dengan pemenjaraannya oleh para penguasa Mesir, semuanya itu merupakan jalan yang harus ditempuh oleh beliau untuk mencapai puncak kebesaran dan kemuliaan sebagai nabi serta taraf hidup yang mewah dan sejahtera sebagai seorang penguasa dalam sebuah kerajaan yang besar.


Step one to be patience

Siapa yang sabar, pasti akan menang. Hanya dengan kurnia Allah jualah yang dapat memberi kemenangan dalam pelbagai bentuk sehingga tak terjangkau akal fikiran manusia.

“Wahai orang-orang yang beriman! Mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Sungguh, Allah beserta orang-orang yang sabar.”  [Al-Baqarah:153]

Berusaha menahan diri dengan sabar dan solat jauh lebih baik dari menceritakan dan mengeluhkan masalah kerana ini solusi yang dijamin Allah di dalam Al-Quran.

Lihatlah bagaimana Saidatina Aisyah menahan kesabaran saat difitnah, beliau turut mengungkapkan kata-kata Nabi Yaakub a.s di dalam ayat ke 18 surah Yusuf:

فَصَبْرٌ جَمِيلٌ وَاللَّهُ الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا تَصِفُونَ 

"Kalau begitu bersabarlah aku dengan sebaik-baiknya dan Allah jualah yang dipohonkan pertolongan mengenai apa yang kamu katakan itu." 

Di akhir cerita, kesabaran pasti berakhir keindahan. 

Kata Saidina Ali:

"Ketahuilah bahawa sabar, ibarat kepala dari suatu tubuh. Jika kepalanya hilang maka keseluruhan tubuh itu akan membusuk. Sama halnya, jika kesabaran hilang, maka seluruh permasalahan akan rosak."

Teringat setiap kali saya merungut apabila menunggu makanan agak lama di kafe, sahabat saya akan berpesan:

"Sabar itu hadiahnya syurga. Kalau hadiahnya hanya kereta atau wang, bermakna sabar tidak terlalu hebat"


Membenci untuk bersabar hanya merosakkan jalan cerita. Sabar itu memerlukan kekuatan dari Allah, sehingga kita merasa senang dengan segala yang Allah senangi pada kita.





Kata Ustaz Syaari, Surah Yusuf memiliki sastera yang tinggi dengan bahasa yang mudah serta 86 ayat dalam bentuk dialog. Jika tidak mampu menghafal satu surah, pesan Ustazah Norhafizah, cuba hafalkan ayat-ayat nasihat dalam surah Yusuf yang menyentuh jiwa. Contohnya ayat 90 di atas.

Semoga Allah mengurniakan kesabaran buat kita dan istiqamah dengannya.

"Dan bersabarlah dalam menunggu ketetapan Tuhanmu, maka sesungguhnya kamu berada dalam penglihatan Kami.” (At-Thur: 48)


#IIUM #29032015
Share:

0 comments:

Post a Comment


Siti Zulaikha binti Mokhtar. Shaklee Dustributor.

Popular Posts

"umi, kami selongkar dunia maya
dan temukan catatan umi di sana"



"Cita-cita ku adalah menginspirasi jutaan orang
meski mereka tak mengenalku,
biarlah Allah yang menilai kerja-kerjaku"

Categories