"Everyday is a brand new start"

15 August 2012

School; where everything begins...


Bismillah...


Untuk post kali ni, special untuk menceritakan dan mengembalikan memori saya di zaman sekolah. Bila saya pergi iftar alumni di ITEM hari Sabtu lepas, baru saya perasan hampir 40% memori saya di sekolah telah hilang! No wonderlah kan sebab almost 5 years saya tak melawat sekolah...huh~ (alumni yang teruk)


Saya percaya setiap sekolah punyai kelebihan tersendiri. Tak kira kita di sekolah apa, kita pasti punya kisah tersendiri. Suka, duka, semuanya untuk kita ambil pengajaran. Belajar dan terus belajar dalam hidup...

Nampak tak bulat kuning kat atas tuh? Itulah lencana sekolah saya; Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Temerloh. Dulu saya sangat malu dengan lencana sekolah saya, sebab ...macam telur. Tapi, sekarang saya dah bangga. heh

Takdir Allah; dulu saya nak tolak tawaran sekolah tu. Alasan; JAUH. Then, minta abah apply Sekolah Agama Tok Jiring kat Kuala Terengganu, tapi, abah cakap dah tak boleh. Sedih tak terkata. Risau, tak dapat nak ambil subjek Bahasa Arab. Yelah, takde pun tertulis sekolah AGAMA kat situ... huhu

Siapa sangka, sekolah ni banyak merubah hidup saya....

5 tahun saya belajar Bahasa Arab di sini, campur Bahasa Jepun. Oklah tu. Alhamdulillah... 



Nah...yang kiri tu kelas saya waktu form 5. Tertinggi. 5 Smart. Kelas yang sangat ramai budak pandai dan saya sangat kagum dengan mereka. Saya? Oh, saya budak biasa2 je...

Yang kanan tu dorm saya. Tertinggi. Kami ada 6 rumah sukan dan saya di rumah purple. Pelik kan? Tapi, itulah hakikatnya. Sampai sekarang, saya rasa bertuah. 5 tahun saya di ITEM, saya dapat dorm di tingkat teratas, sampailah saya di tamhidi USIM dan tahun 1. Sekarang, di rumah sewa, bilik saya pun di tingkat atas. Jangan jeles! hihi



Inilah gambar adik2 junior sedang riadhah di waktu petang Ramadhan. Kami sangat dipupuk semangat berpasukan melalui rumah sukan. Yang baju purple tu lah pewaris saya hahah..

Ops, ini lah namanya Dataran Uhud. Tempat kami kena berkumpul waktu perhimpunan pagi dan selesai prep malam. Tempat ni kadang2 boleh buat jantung berhenti. Sebab ketakutan. Nama2 yang buat silap akan dipanggil kat sini termasuk kesalahan disiplin dan nasihat2 dari warden dan guru2. Tempat ni pun kadang2 boleh buat saya tersenyum, sebab banyak sebenarnya yang menarik dan happy berlaku kat sini...hihih (sengih sorang2)


Inilah surau sekolah kami, takde lah besar sangat pun sebab student tak ramai sangat.. Surau ni lah tempat saya rehat2 waktu dah penat belajar. Itu yang sampai boleh tertidur tengah2 solat.. heh, dah jadi normal matter dah... Surau ni jugak tempat mengisi rohani; dengan tazkirah, alunan Al-Quran, zikir dan nasyid (sambil gotong-royong sambil nyanyi2 nasyid..hehe) yang memeriahkan suasana asrama dan pagi weekend. 



Next, ini bilik BADAR. Badan Dakwah dan Rohani kat sekolah. Inilah bilik meeting kami dan bilik kami rehat2.. dulu, ada komputer. Sekarang, dah takde pulak. Haishhh takkan dulu lagi maju dari sekarang kowt! ^^  sebelah, dewan makan kami aka DEMA. Inilah antara tempat feveret saya.. tempat yang saya terkejar2 nak pergi waktu lunch..hihi~

Terima kasih Allah, kerana menetapkan saya di sini. Terima kasih Allah, sebab kurniakan saya guru2 dan kawan2 yang baik. Terima kasih Allah, sebab makbulkan harapan saya nak sambungkan kembali silaturahim di Ramadhan ini. Akhirnya, dapat saya berpijak di tanah SBPIT setelah bertahun saya meninggalkannya. Mana mungkin boleh saya lupa, di sinilah titik permulaan pembinaan seorang saya.


Taraa....!! best jalan2 dengan kawan2 lama. Ni antara buah tangan saya dapat dari Jepun dan Mesir..Sori, dari UK saya dah letak kat dapur, hehe~ Terima kasih, sebab setia jadi sahabat saya. T_T

Pertemuan dan perpisahan itu adalah pasti. Yang belum pasti, adalah pertemuan untuk kesekian kalinya. Itulah antara asbab kita harus menghargai detik2 pertemuan yang sebentar cuma. 

Ini hanyalah contengan kembara seorang insan. Kita akan terus mengembara bilamana kita bergelar manusia sampailah kita kembali kepadaNya. Kisah hidup yang pernah berlaku dalam hidup kita, takkan berlaku dengan sia2. Renungkan kembali, mungkin kita akan temui hikmah2 yang dulunya tak pernah terlihat di mata luaran mahupun mata hati.




Catatan Ramadhan BidadariQalby-
Ramadhan itu kian berakhir,
Ingat, kita hamba Allah bukan hamba Ramadhan....



Share:

0 comments:

Post a Comment


Siti Zulaikha binti Mokhtar. Shaklee Dustributor.

Popular Posts

"umi, kami selongkar dunia maya
dan temukan catatan umi di sana"



"Cita-cita ku adalah menginspirasi jutaan orang
meski mereka tak mengenalku,
biarlah Allah yang menilai kerja-kerjaku"

Categories