"Everyday is a brand new start"

02 June 2017

Ramadhan di USIM

Masjid USIM pertama kali dirasmikan di bulan Ramadhan 1438 H

Bismillah..

Seperti tahun-tahun sebelumnya, Ramadhan adalah momen-momen terbaik untuk dijadikan perkongsian di blog. Mungkin tahun ini bahasanya agak santai, ikut apa sahaja yang terlintas di fikiran dan hati.

Allah sesungguhnya tahu kerinduanku kepada masjid UIA setiap kali Ramadhan. Lalu, Dia persiapkan masjid USIM sebagai pengganti. Ada bedanya, tapi ruhnya semakin lama semakin menyinar. Alhamdulillah..

Malam 8 Ramadhan, bacaan imam tarawih sangat mengasyikkan. Sempat mentadabbur ayat rakaat pertama ke lapan yang kerap membincangkan soal syirik kepada Allah, halal dan haram. Momen inilah yang menjadi the ‘sweetest moment of Ramadhan” ketika tarawih di UIA. Saat memulakan tarawih dengan debaran, apa agaknya nasihat yang Allah ingin sampaikan melalui bacaan imam malam ini.

Semakin berganjak umur, semakin inginkan kelainan atau ‘high standard’ dalam melalui Ramadhan. Dalam solat, puasa, doa, tarawih, qiyam, sahur dan sebagainya. Begitu banyak yang aku hajatkan pada Allah. Syukur, Allah memudahkan untuk menyediakan ruang mempersiapkan target-target Ramadhan.


If you don’t have a goal for Ramadan, you’re wasting your potential. Make a goal to strive for. 

Ramadhan dinanti dengan degup-degup debaran. Apakah aku berjaya melaluinya dengan terbaik? Tawakkal kepada Allah dan sememangnya tak semudah yang disangka. Bila kita mula berniat baik, pasti akan diuji, dan jika benar Allah pasti membenarkan.

Begitulah, setiap kali berazam tawakkal pada Allah harus tinggi. Di situ keyakinan dan sangka baik teruji. Jangan putus asa dan merasa lemah, kerana sangka baik kepada Allah itu selalu berakhir dengan kebaikan. Allah itu Maha luas rahmatNya. Sehingga hari ketujuh Ramadhan 1438H, saya sangat belajar bahawa Allah Maha Pengampun dan Maha Penyayang.

Menjadi taqwa itu bukan hanya beriman. Orang yang muttaqin adalah orang yang benar-benar takutkan Allah dan berhati-hati dalam setiap perbuatan, perlakuan, percakapan. Muttaqin ialah orang yang cermat dengan niatnya, tak merasa dirinya lebih baik dan tak suka mendedahkan amal solehnya. Allahu…maqam yang sangat tinggi di sisi Allah kerana muttaqin itu tidak mengejar pandangan makhluk.

Selagi kita dianugerahkan nafas dan kudrat oleh Allah, selagi itu kita ada peluang mengejar gelaran muttaqin di sisi rabb kita. Di sinilah husnu dzon kita pada Allah perlu diperteguhkan dan itu memerlukan mujahadah yang tinggi di samping memohon pertolongan Allah.

Oleh sebab itu Ramadhan adalah training terbaik untuk menjadi muttaqin. Bila kita menahan diri dari makan dan minum kerana Allah, menahan dari perbuatan yang Allah murka dan berlawan melawan hawa nafsu jahat diri. Baiknya Allah, Dia tahu kita mampu. Dia telah meletakkan kepercayaan kepada kita, sebab itu kita terpilih memasuki bulan Ramadhan dan berpeluang beribadah di bulan ini.

Bagi diriku, Ramadhan ini bulan latihan bersabar. Sabar itu tak mudah, tapi manis. Ujian yang tak putus hadir dalam hidup kita sangat menguji kesabaran. Kalau tak dari kekurangan harta, terkadang datang dari karenah orang-orang di sekeliling kita yang menyakitkan hati kita. Justeru, di situ kita belajar bersabar dengan memberi lebih banyak dan melayan orang yang menyakiti hati kita dengan kebaikan. Allahu, tahap itulah yang sedang aku mujahadahkan di bulan ini.

Alhamdulillah..Allah merezekikan aku bertemu dan beribadah di bulan Ramadhan. Peluang menjadi ‘orang bujang’ adalah anugerah yang patut disyukuri sebaiknya. Nikmat dan rezeki setiap orang mungkin berbeza bukan? Apa jua keadaan kita sekarang, marilah kita berusaha memuliakan Ramadhan dengan amal soleh terbaik yang mampu kita lakukan dalam ruang yang mungkin, terbatas.

Ya Allah, berkatilah kami di bulan Ramadhan, rezekikan kami lailatul qadar dan jadikan kami orang yang benar-benar menang ketika syawal nanti. Hari-hari berbaki Ramadhan itu sangat cepat berlalu, berdoalah agar kita dimudahkan dan istiqamah beribadah yang terbaik keranaNya.



Salam Ramadhan Kareem 1438H.
Share:

0 comments:

Post a Comment


Siti Zulaikha binti Mokhtar. Shaklee Dustributor.

Popular Posts

"umi, kami selongkar dunia maya
dan temukan catatan umi di sana"



"Cita-cita ku adalah menginspirasi jutaan orang
meski mereka tak mengenalku,
biarlah Allah yang menilai kerja-kerjaku"

Categories